پروسه وحدت
انجنیر عزیزاحمد انجنیر عزیزاحمد

وحدت از جمله اهم مسایل سیاسی و تشکیلاتی همه احزاب ملی و دموکراتیک به شمار می رود. تجارب وحدت احزاب در کشور ما و سایر ممالک باز گو کننده این حقیقت است که وحدت سبب استحکام سازمان ها ووسیله دستیابی به دست اورد ها می شود. سازمان ها توسعه پیدا می کند . از لحاظ کمی و کیفی رشد می نماید و از لحاظ فعالیت به مثابه ارگانیزم زنده و فعال جامعه را به حرکت می اورد .مورد اعتماد و حمایت مردم قرار می گیرد نبایدفراموش گردد که وحدت داریم تا وحدت. وحدت شده می تواند مکانیکی یا که ارگانیک باشد. وحدت  مکانیکی از یکجا شدن افراد و شخصیت ها بدون یکی شدن دیدگاه ها و مبانی فکری و بدون د خیل ساختن اعضای حزب و توجه به نظریات ان ها صورت می گیرد، که زیانبار است.

وحدت یک پروسه است زمانگیر می باشد و بیکبارگی حاصل نمی شود  حرف مشهوری است که با یک خیز به بام نمی رسید. باید پله به پله بالا رفت .فعلا که دوبد نه اساسی جنبش چپ دیموکراتیک کشور یعنی احزاب نهضت فراگیر و متحد ملی به خاطر وحدت صادقانه تلاش می ورزند و کمیسیون های تفاهم به موفقیت های معینی هم نایل شده اند از همه احزاب ،سازمانها ، و کلیه نیرو های ملی دموکراتیک ترقی خواه ،وطندوست ،تجددگرا و عدالت پسند خواسته می شود تا به این پروسه همگام شوند باا نکه توافق بر خطوط کلی دید گاه ها و مبانی فکری گام اغازین است اما خیلی با اهمیت درپروسه وحدت است که به همه اعضای پر افتخار احزاب نهضت فراگیر و متحد ملی به این مناسبت صمیمانه تبریک می گویم .

پروسه اغاز شده وحدت باید سه مرحله (مرحله تفاهم، مرحله تدارک, و مرحله وحدت، ) را طی کند . تا به پختگی لازم برسد و ثمره و حاصل ان میوه شرین وحدت بباراید  ،در مرحله تفاهم باید به ادامه توافق دید گاه ها و مبانی فکری روی مرامنامه واساسنامه حزب جدید نام حزب جدید، بیرق و سمبول ان نیز موافقت حاصل شود . و تعداد اعضای کنگره روشن گردد.

همه این موارد فوق در مرحله تفاهم باید گام به گام عملی گردد.

به خاطر سرعت در کار و دستیابی به نتایج سودمند در ترتیب و تنظیم مرامنامه و اساسنامه جدید پیشنهاد اتی وجود دارد تا اولا تمام مواد مرامنامه های هر دو حزب (ن.ف.و م.م ) که از لحاظ مضمون واحد هستند در مرامنامه جدید جا داده شود .ثانیا بر مواد مستقل موجود در هر دو مرامنامه بحث صورت گیرد بعد از توافق در بخش ها و عرصه های معین جا داده شود ثالثا پیشنهادات جدید بررسی گردد. غرض نظر خواهی اعضای حزب سازمان ها و شورا های داخل کشور و بیرون مرز ی نشر گردد .نتایج ان جمعبندی گردد و در غنی سازی اسناد مرحله تفاهم مورد استفاده قرار گیرد.

مرحله تدارک پروسه وحدت که شامل ادغام تشکیلاتی و انتخابات می باشد دارای اهمیت تخنیکی اصولی است اهمیت تخنیکی به این معنی که اعضا و سازمان ها بر مبنای کدام اسناد اعتبار داده شود .ارگان های نشراتی و سایت های انترنیتی چگونه واحد شوند حساب های بانکی چگونه مدغم شود. دفاتر و امکانات چگونه واحد شوند.وسایل ترانسپورتی چه شود و فرکسیون پارلمانی ایجاد شود و........

اهمیت اصولی بدین معنا است سازمان ها ی که واحد می شوند و مدغم می گردند باید در برابر پدیده واحد بر خورد واحد داشته باشند شده نمی تواند که در بحث بر مساله واحد مثلا جهبه  نیمی سازمان از عقب گرایی و نیرو های راست و نیمی دیگر ان از ترقی و نیرو های چپ و دیموکراتیک پیشتبانی نماید. باید بر مبنای دیدگاه ها و مبانی فکری توافق شده بر این مساله رسیدگی شود .نباید طرح این مساله به معنای رد تنوع نظریات تلقی شود .تحقق فیصله های جمعی و پذیرش خردجمعی انعکاسی از دموکراسی درون حزبی به شمار می رود.

مرحله وحدت باتدویر کنگره نمایندگان منتخب اغاز می شود .نمایندگان بر اسناد توافق شده مراحل تفاهم و تدارک بحث می نمایند و در صورت توافق انرا تصویب می کنند .اعضای کمیته مرکزی و هیئت اجرائیه را از میان شان بارای ازاد سری و مستقیم انتخاب می کنند و در نخستین جلسه هئیت اجرائیه ،هئیت رئیسه و رئیس حزب انتخاب می گردد .کنگره در پایان کارش انحلال احزاب قبلی را اعلان می نماید .حزب جدید با مرامنامه و اساسنامه جدید به کار اغاز می نماید.

 

برگرفته از شماره هژدهم راه نهضت


January 7th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات